Câu hỏi:
07/11/2023 702In most discussions of cultural diversity, attention has focused on visible, explicit aspects of culture, such as language, dress, food, religion, music, and social rituals. Although they are important, these visible expressions of culture, which are taught deliberately and learned consciously, are only the tip of the iceberg of culture. Much of culture is taught and learned implicitly, or outside awareness. Thus, neither cultural insiders nor cultural outsiders are aware that certain “invisible” aspects of their culture exist.
Invisible elements of culture are important to us. For example, how long we can be late before being impolite, what topics we should avoid in a conversation, how we show interest or attention through listening behaviour, what we consider beautiful or ugly- these are all aspects of culture that we learn and use without being aware of it. When we meet other people whose invisible cultural assumptions differ from those we have learned implicitly, we usually do not recognize their behaviour as cultural in origin.
Differences in invisible culture can cause problems in cross-cultural relations. Conflicts may arise when we are unable to recognize others’ behavioural differences as cultural rather than personal. We tend to misinterpret other people’s behaviour, blame them, or judge their intentions or competence without realizing that we are experiencing cultural rather than individual differences.
Formal organizations and institutions, such as schools, hospitals, workplaces, governments, and the legal system are collection sites for invisible cultural differences. If the differences were more visible, we might have less misunderstanding. For example, if we met a man in a courthouse who was wearing exotic clothes, speaking a language other than ours, and carrying food that looked strange, we would not assume that we understood his thoughts and feelings or that he understood ours. Yet when such a man is dressed similarly to us, speaks our language, and does not differ from us in other obvious ways, we may fail to recognize the invisible cultural differences between us. As a result, mutual misunderstanding may arise.
What is the main purpose of the passage?
Sách mới 2k7: Tổng ôn Toán, Lí, Hóa, Văn, Sử, Địa…. kỳ thi tốt nghiệp THPT Quốc gia 2025, đánh giá năng lực (chỉ từ 110k).
Quảng cáo
Trả lời:
Đáp án C
Mục đích chính của đoạn văn là gì?
A. Chỉ ra rằng phần đa văn hoá được chủ tâm tiếp thu.
B. Mô tả sự đa dạng văn hoá.
C. Giải thích tầm quan trọng của các khía cạnh vô hình trong văn hoá.
D. Giải thích tại sao mâu thuẫn văn hoá xảy ra.
Trong đoạn 1, tác giả giới thiệu về những khía cạnh vô hình trong văn hoá và từ đoạn 2 với câu chủ đề: “Invisible elements of culture are important to us.” tác giả đi sâu vào giải thích tầm quan trọng của chúng, đồng thời đưa ra những ví dụ, dẫn chứng để chứng minh luận điểm của mình.
Câu hỏi cùng đoạn
Câu 2:
The word “deliberately” in bold in paragraph 1 is closest in meaning to _______.
Lời giải của GV VietJack
Đáp án C
Từ “deliberately” in đậm trong đoạn 1 gần nghĩa nhất với _________
A. chậm, từ từ
B. chính xác
C. có chủ ý
D. ngẫu nhiên
Deliberately = intentionally (adv): chủ tâm, có chủ ý từ trước
Câu 3:
The phrase “the tip of the iceberg” in paragraph 1 means that ___________.
Lời giải của GV VietJack
Đáp án A
Cụm “the tip of the iceberg” trong đoạn 1 có nghĩa ______
A. phần lớn khía cạnh văn hoá không thể nhìn thấy
B. chúng ta thường chỉ chú trọng hình thức tối cao của văn hoá
C. các văn hoá khác có vẻ xa cách, lạnh lung với chúng ta
D. các khía cạnh bề nổi được tiếp thu qua các cơ quan chính quy
The tip of the iceberg: phần nổi tảng băng trôi.
Nguyên lý này nói đến những thứ ta dễ nhận thấy được chỉ là phần nổi của một sự vật, sự việc. Còn phần lớn hơn, quan trọng hơn lại là phần chìm, không nhận thấy được.
Tác giả có ý muốn nói phần lớn khía cạnh văn hoá là phần chìm mà ta không nhận thấy được.
Câu 4:
Which of the following was NOT mentioned as an example of invisible culture?
Lời giải của GV VietJack
Đáp án D
Điều nào sau đây không được đề cập đến như một ví dụ về văn hoá vô hình?
A. Cách người ta thể hiện sự hứng thú với điều người khác nói.
B. Muộn bao lâu thì bị coi là bất lịch sự.
C. Chủ đề nào nên tránh trong các cuộc trò chuyện.
D. Đồ ăn nào nên ăn trong toà án.
Câu 2 đoạn 2: “For example, how long we can be late before being impolite, what topics we should avoid in a conversation, how we show interest or attention through listening behavior…”
Như vậy dễ thấy cả A, B, C đều được đề cập. Chỉ có D sai.
Câu 5:
The word “those” in paragraph 2 refers to__________.
Lời giải của GV VietJack
Đáp án A
Từ “those” ở đoạn 2 nói đến _________
A. quan niệm văn hoá vô hình
B. những người từ nền văn hoá khác
C. chủ đề nên tránh khi trò chuyện
D. người nói ngôn ngữ khác
“When we meet other people whose invisible cultural assumptions differ from those we have learned implicitly, we usually do not recognize their behaviour as cultural in origin.”
(Khi gặp người có quan niệm văn hoá vô hình khác những gì mình quan niệm, ta thường không xem hành vi của họ là thứ thuộc về văn hoá.)
Như vậy those là thay thế cho cụm invisible cultural assumptions.
Câu 6:
It can be inferred from paragraph 3 that conflict results when ___________.
Lời giải của GV VietJack
Đáp án D
Có thể suy ra từ đoạn 3 rằng mâu thuẫn xảy ra khi___________
A. văn hoá này khó nhận biết hơn văn hoá kia
B. người ta ganh đua với người từ nền văn hoá khác
C. vài người nhận biết nhiều khác biệt trong văn hoá hơn người khác
D. người ta đánh đồng khác biệt văn hoá với khác biệt quan điểm cá nhân
Câu 2 đoạn 3: “Conflicts may arise when we are unable to recognize others’ behavioural differences as cultural rather than personal.”
(Mâu thuẫn có thể xảy ra khi chúng ta không xem khác biệt trong cách hành xử của người khác như một đặc tính về văn hoá mà coi nó như vấn đề cá nhân.)
Câu 7:
The author implies that institutions such as schools and workplaces ________.
Lời giải của GV VietJack
Đáp án A
Tác giả nói rằng những nơi như trường học hay cơ quan làm việc ________.
A. củng cố khác biệt vô hình trong văn hoá
B. nhận biết được khác biệt văn hoá
C. cùng có chung một văn hoá
D. dạy cho nhân viên về khác biệt văn hoá
Câu đầu đoạn cuối: “Formal organizations and institutions, such as schools, hospitals, workplaces, governments, and the legal system are collection sites for invisible cultural differences.”
(Các cơ quan tổ chức chính quy như trường học, bệnh viện, cơ quan làm việc, chính phủ và hệ thống pháp lý là nơi quy tụ những khác biệt vô hình trong văn hoá.)
Câu 8:
Which of the following would most likely result in misunderstanding?
Lời giải của GV VietJack
Đáp án C
Điều nào sau đây dễ có khả năng gây hiểu nhầm nhất?
A. Hành vi kì lạ từ ai đó nói ngôn ngữ khác mình.
B. Học về văn hoá của mình tại trường học.
C. Hành vi kì lạ từ ai đó nói chung ngôn ngữ.
D. Thức ăn lạ miệng được nấu bởi du khách nước ngoài.
Đoạn cuối bài viết: “If the differences were more visible, we might have less misunderstanding. For example, if we met a man in a courthouse who was wearing exotic clothes, speaking a language other than ours, and carrying food that looked strange, we would not assume that we understood his thoughts and feelings or that he understood ours. Yet when such a man is dressed similarly to us, speaks our language, and does not differ from us in other obvious ways, we may fail to recognize the invisible cultural differences between us. As a result, mutual misunderstanding may arise.”
Ý chính: Khi sự khác biệt rõ ràng ngay từ đầu chúng ta ít hiểu nhầm hơn. Ví dụ một người có bề ngoài khác mình, nói ngôn ngữ khác mình thì ta sẽ không cho là mình hiểu được anh ta hay anh ta hiểu được mình. Nhưng nếu một người vẻ ngoài có vẻ không khác, lại nói chung ngôn ngữ thì ta sẽ cho rằng mình hiểu được anh ta. Tuy nhiên, quan niệm mới là cái quyết định hành vi, do đó dù cho vẻ ngoài giống nhưng quan niệm vô hình lại khác biệt thì mâu thuẫn từ đó sẽ dễ dàng xảy ra.
CÂU HỎI HOT CÙNG CHỦ ĐỀ
về câu hỏi!