Ôn thi Tốt nghiệp THPT môn Tiếng Anh (Đề 3)

805 lượt thi 50 câu hỏi 60 phút

Text 1:

The trend for children to multitask by juggling all sorts of electronic gadgets at the same time is (3) ________ damaging their levels of concentration, scientists have warned. Rocketing use of the Internet, iPods, mobile phones, and DVDs lies behind that finding. Scientists have confirmed the belief of many parents that it is impossible to concentrate on more than one thing at the same time. They found that children (4) ________ homework while sending messages via the Internet can end up spending 50% longer than if they had done each task separately.

David E Meyer, (5) ________ is the Professor of Cognitive Psychology at the University of Michigan, said that true multitasking is only possible for simple activities such as ironing and listening to the radio. He ran experiments demonstrating that young adults who had to switch from one maths problem to (6) ________ wasted significant amounts of time. Meyer said: "For situations involving more complex tasks, especially those requiring language, the total time taken to (7) ________ all the tasks done will increase greatly. Over long periods, this kind of multitasking can stress you out and lead to mental and physical exhaustion."

Dịch bài đọc:

Các nhà khoa học cảnh báo về xu hướng trẻ em làm nhiều việc cùng một lúc bằng cách đồng thời sử dụng qua lại tất cả các loại thiết bị điện tử đang gây tổn hại nghiêm trọng đến mức độ tập trung của họ. Việc sử dụng Internet, iPod, điện thoại di động và DVD tăng vọt là nguyên nhân đằng sau vấn đề đó. Các nhà khoa học đã xác nhận rằng nhiều bậc cha mẹ cho rằng không thể tập trung vào nhiều việc cùng một lúc. Họ phát hiện ra rằng trẻ em làm bài tập về nhà trong khi gửi tin nhắn qua Internet có thể sẽ mất nhiều thời gian hơn 50% so với khi trẻ em thực hiện từng việc riêng lẻ.

          David E Meyer, Giáo sư Tâm lý học Nhận thức tại Đại học Michigan, nói rằng đa nhiệm thực sự chỉ khả thi đối với các hoạt động đơn giản như ủi quần áo và nghe đài. Ông đã tiến hành các thí nghiệm chứng minh rằng những người trẻ tuổi phải chuyển từ bài toán này sang bài toán khác lãng phí một lượng thời gian đáng kể. Meyer cho biết: "Đối với những tình huống liên quan đến các nhiệm vụ phức tạp hơn, đặc biệt là những nhiệm vụ đòi hỏi ngôn ngữ, tổng thời gian cần thiết để hoàn thành tất cả các nhiệm vụ sẽ tăng lên rất nhiều. Trong thời gian dài, kiểu làm nhiều việc cùng lúc này có thể khiến bạn căng thẳng và dẫn đến kiệt quệ về tinh thần và thể chất."

 

Text 2:

Newspapers and television news programs always seem to report about the bad things happening in society. However, there is a place where readers can find some good news. That place is the website called HappyNews. The man behind HappyNews is Byron Reese. Reese set up HappyNews because he thought other news sources were giving people an unbalanced view of the world. Reese said about HappyNews, “The news media gives you a distorted view of the world by exaggerating bad news, misery, and despair. We’re trying to balance out the scale.” 

Not everyone agrees with Reese’s view, though. Many people think that news sources have a responsibility to provide news that is helpful to people. People need to know about issues or problems in today’s society. Then they are better able to make informed decisions about things that affect their daily lives. Reese said that HappyNews is not trying to stop people from learning about issues or problems. HappyNews is just trying to provide a balanced picture of today’s world.

By the end of its first month online, HappyNews had more than 70,000 unique readers. About 60 percent of those readers were women. Something else unique makes HappyNews different from any of the other news or information websites that are on the Internet. Unlike many other websites, HappyNews gets fan mail from its readers on a daily basis.

Dịch bài đọc:

Báo chí và các chương trình tin tức truyền hình dường như luôn đưa tin về những điều tồi tệ xảy ra trong xã hội. Tuy nhiên, có một nơi mà độc giả có thể tìm thấy một số tin tốt. Nơi đó là trang web có tên HappyNews. Người đứng sau HappyNews là Byron Reese. Reese thành lập HappyNews vì anh ấy nghĩ rằng các nguồn tin tức khác đang mang đến cho mọi người cái nhìn không cân bằng về thế giới. Reese nói về HappyNews, “Các phương tiện truyền thông mang đến cho bạn một cái nhìn méo mó về thế giới bằng cách phóng đại những tin xấu, đau khổ và tuyệt vọng. Chúng tôi đang cố gắng cân bằng cán cân này.”

          Tuy nhiên, không phải ai cũng đồng ý với quan điểm của Reese. Nhiều người nghĩ rằng các nguồn tin tức có trách nhiệm cung cấp tin tức hữu ích cho mọi người. Mọi người cần biết về các vấn đề trong xã hội ngày nay. Sau đó, họ có thể đưa ra quyết định sáng suốt hơn về những điều ảnh hưởng đến cuộc sống hàng ngày của họ. Reese nói rằng HappyNews không cố gắng ngăn mọi người tìm hiểu về các vấn đề. HappyNews chỉ đang cố gắng cung cấp một bức tranh cân bằng về thế giới ngày nay.

Vào cuối tháng đầu tiên ra mắt trực tuyến, HappyNews đã có hơn 70.000 độc giả. Khoảng 60 phần trăm những độc giả đó là phụ nữ. Một điểm độc đáo nữa làm cho HappyNews khác biệt với bất kỳ trang web tin tức hoặc thông tin nào khác trên Internet. Không giống như nhiều trang web khác, HappyNews nhận được thư của người hâm mộ từ độc giả hàng ngày.

 

Text 3:

Do you know the indispensable part of your computer that is more than a century old? The modern typewriter was born in the back of Kleinsteuber's Machine Shop in Milwaukee. That's where Christopher Sholes took some piano wire and a telegraph key and built a crude typing device in 1868. It could type only one letter, a rather fuzzy- looking w, but it was still pretty amazing for its time. Sholes and his partners designed a more ambitious model with all the letters in the alphabet.

The typewriter had a problem, though. Try to type quickly on it, and the type bars banged into one another and got stuck. The solution to that problem resulted in the keyboard we know today.

Sholes consulted with an educator who helped him analyze the most common pairings of letters in the English language. He then split up those letters so that their type bars were farther apart and less likely to jam. That in turn dictated the layout of the keyboard - known as QWERTY, for the first five letters in the upper row. In a manner of speaking, he slowed down the typists to prevent jamming, and thus speed the typing.

In 1873 the Sholes & Glidden Type Writer became the first to be mass-produced, and its keyboard layout was soon standard on all typewriters. The original Sholes & Glidden typed only capitals and was designed in an awkward fashion that prevented the typist from looking at the paper while typing. Ads trumpeted its value to clergymen and lawyers, but it sold quite poorly at first. One reason: it was expensive. It cost $125, the equivalent of more than $1,700 today.

Other keyboard layouts have been created since, and some are demonstrably more efficient, but the original continues to thrive. It is a telling illustration of the power of inertia and the reward of being first.

Dịch bài đọc:

Bạn có biết phần không thể thiếu trong chiếc máy tính đã xuất hiện hơn một thế kỷ rồi không? Máy đánh chữ hiện đại ra đời ở phía sau Cửa hàng điện máy của Kleinsteuber ở Milwaukee. Đó là nơi Christopher Sholes lấy một số dây đàn piano, phím điện báo và chế tạo một thiết bị đánh máy thô sơ vào năm 1868. Nó chỉ có thể gõ 1 chữ cái, chữ w trông khá mờ, nhưng nó vẫn còn khá tuyệt vời vào thời điểm đó. Sholes và các cộng sự của ông đã thiết kế một mô hình đầy tham vọng hơn với tất cả các chữ cái trong bảng chữ cái.

Mặc dù vậy máy đánh chữ có một vấn đề. Khi bạn cố gắng gõ nhanh trên máy đánh chữ, và các thanh gõ sẽ bị đập vào nhau và mắc kẹt. Giải pháp cho vấn đề đó đã tạo ra bàn phím mà chúng ta biết ngày nay.

Sholes đã tham khảo ý kiến của một nhà giáo dục, người đã giúp anh ấy phân tích các cặp chữ cái phổ biến nhất trong tiếng Anh. Sau đó, anh ấy chia nhỏ các chữ cái đó để các phím của chúng cách xa nhau hơn và ít bị kẹt hơn. Chính điều đó đã quyết định bố cục của bàn phím - được gọi là QWERTY, cho năm chữ cái đầu tiên ở hàng trên. Nói một cách dễ hiểu, anh ấy đã làm cho những người sử dụng đánh máy chậm hơn để tránh bị kẹt phím, và do đó họ sẽ tăng tốc độ đánh máy.

Năm 1873, Sholes & Glidden Type Writer trở thành sản phẩm đầu tiên được sản xuất hàng loạt và cách bố trí bàn phím của nó đã sớm trở thành tiêu chuẩn trên tất cả các máy đánh chữ. Sholes & Glidden ban đầu chỉ gõ chữ hoa và được thiết kế theo kiểu bất tiện khiến người đánh máy không thể nhìn vào giấy khi gõ. Các quảng cáo đã thổi phồng giá trị của nó đối với các giáo sĩ và luật sư, nhưng ban đầu nó bán khá kém. Một lý do cho việc đó là: nó đắt tiền. Nó có giá 125 đô la, tương đương với hơn 1.700 đô la ngày nay.

Các bố cục bàn phím khác đã được tạo ra kể từ đó và có một số bố cục hiệu quả hơn rõ ràng, nhưng bản gốc vẫn tiếp tục phát triển. Đó là một minh họa rõ ràng về sức mạnh của sự không chịu thay đổi và phần thưởng của việc trở thành người tiên phong.

 

Danh sách câu hỏi:

Câu 8:

"I'm sorry I called so late last night," said Joan.

Xem đáp án

Câu 9:

People believe that the Prime Minister is in favour of the new law.

Xem đáp án

Câu 10:

You are not permitted to use your mobile phones during the test.

Xem đáp án

Câu 11:

Text 2

What is the best title for the reading?

Xem đáp án

Câu 12:

Text 2

How is HappyNews different from other news sources?

Xem đáp án

Câu 13:

Text 2

Why might some people NOT like HappyNews?

Xem đáp án

Câu 14:

Text 2

Which of the following is NOT true about HappyNews after its first month online?

Xem đáp án

Câu 15:

Text 2

What does the word “unique mean in this reading?

Xem đáp án

Câu 20:

Text 3

What is TRUE, according to paragraph 1?

Xem đáp án

Câu 21:

Text 3

The word “It in paragraph 1 refers to _______.

Xem đáp án

Câu 22:

Text 3

What was the weak point of the first typewriter model?

Xem đáp án

Câu 23:

What does the passage state?

Xem đáp án

Câu 24:

Text 3

What is NOT mentioned about the original Sholes & Glidden typewriters?

Xem đáp án

Câu 26:

Text 3

Which of the following can be inferred from the last paragraph?

Xem đáp án

Câu 27:

Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the sentence that best combines each pair of sentences in the following questions.

We arrived at the cinema. Then we realized that our tickets were still at home.

Xem đáp án

Câu 28:

Mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the sentence that best combines each pair of sentences in the following questions.

I was impressed by his debut album. I found it rather expensive.

Xem đáp án

Câu 35:

Ann is paying a compliment on Daisy's new dress.

- Ann: "You look very pretty in this dress!"

- Daisy: "__________”

Xem đáp án

Câu 36:

The electricity will be reconnected _______ the bill.

Xem đáp án

Câu 39:

Anne always does whatever Frank tells her to do. She's like _______ in his hands.

Xem đáp án

Câu 41:

Applicants will be expected to have a good _______ of English.

Xem đáp án

Câu 45:

The shop often closes at 7 p.m., _______?

Xem đáp án

Câu 50:

Mary tries to study as hard as possible _______ she can get a full scholarship to study in England.

Xem đáp án

4.6

161 Đánh giá

50%

40%

0%

0%

0%